Artikel toegevoegd aan uw winkelwagen
Nederlands | 08-05-2023 | 280 pagina's
€ 24,99
Op voorraad bij leverancier
In zijn beroemde studie over de kapitalistische samen leving noemt Herbert Marcuse de moderne mens ‘een dimensionaal’. Massamedia, reclame en management denken scheppen een individu dat in de ban is van ‘valse verlangens’ naar goederen en bezit. Consumentisme heeft grote maatschappelijke gevolgen: het kritisch bewustzijn wordt lamgelegd, niemand droomt nog van een nieuwe wereld, maar van een nieuwe koelkast.
Marcuse pleit voor de ‘grote weigering’: door zich bewust te worden van alle vormen van manipulatie kan de moderne mens zich bevrijden van zijn aangeprate verlangens.
De eendimensionale mens (1964) had veel invloed op de rebellerende studenten in de jaren zestig en zeven tig. Het behoort tot de standaardwerken van de tweede helft van de twintigste eeuw. Nu onze tijd door digitali sering in toenemende mate bepaald wordt door consu mentisme, is het weer brandend actueel.
Herbert Marcuse (1898-1979) werd geboren in Berlijn en behoorde met onder meer Walter Benjamin en Theodor Adorno tot de Frankfurter Schule. Hij vluchtte in 1933 uit Duitsland naar de Verenigde Staten.
ISBN : | 9789025315627 |
Uitgever : | Singel Uitgeverijen |
Vertaler : | Huub Stegeman |
Publicatiedatum : | 08-05-2023 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal : | Nederlands |
Hoogte : | 215 mm |
Breedte : | 135 mm |
Dikte : | 24 mm |
Gewicht : | 352 gr |
Status : | Op voorraad bij leverancier |
Aantal pagina's : | 280 |
Artikel toegevoegd aan uw winkelwagen
Het artikel is momenteel niet voorradig en kan hierdoor helaas niet worden besteld.
Please choose a quantity
Second hand already in basket!
One or more prices have changed