Recensie Boontjes 1971 door  NBD Biblion

Boontjes 1971 van Louis Paul Boon is onlangs op aanschafinformatie aangeboden aan de openbare bibliotheken. Hieronder vindt u de recensietekst, zoals die door NBD Biblion is gepubliceerd.

Boontjes / Louis Paul Boon. - Nijmegen: Roelants [v/h de Oude Mol] ; Utrecht : Stichting Isengrimus, [2018]. - 398 pagina's ; 23 cm.

Louis Paul Boon (1912-1978) wilde zijn lezers 'elke dag een glimlach schenken'. Hij deed dat in zijn columns voor het Vlaamse socialistische dagblad Vooruit. De 'Boontjes' uit 1971 zijn gebundeld in deze uitgave - een vervolg op Boontjes uit eerdere jaren. Boon schrijft vooral over zijn dagelijkse beslommeringen, over koken en eten (hij was met een Vlaams kookboek bezig) en vooral over zijn dan tweejarige kleinzoon David, met wie hij onder meer regelmatig naar de Fabeltjeskrant kijkt. Die stukjes kwamen later terecht in het boek 'Davids jonge dagen'. Een enkele keer gaat het over zijn schrijverschap en dan met name over zijn nominatie voor de Nobelprijs voor de Literatuur - niet over de roman 'Pieter Daens' waar hij dan aan werkt.

Vrijwel nergens verwijst Boon naar de grote wereldgebeurtenissen, die wel in het verhelderende nawoord worden beschreven, waarin de Boontjes worden geduid. Omdat hij over gewone dingen schrijft, het dagelijkse gesappel, houden de stukjes hun waarde. Ze geven een speels inkijkje in het leven van 1971 en dat in zijn nog immer prachtige en speelse taalgebruik. Voorzien van uitgebreide eindnoten achter iedere column met onder meer vertalingen van Vlaamse uitdrukkingen.

Recensent: J. van Bree