Wouter Roelants

  1. 18 november | Oneindige zin - Rozalie Hirs i.s.m. het Poëziecentrum

    18 november | Oneindige zin - Rozalie Hirs i.s.m. het Poëziecentrum

    Rozalie Hirs' nieuwste dichtbundel: Oneindige zin verschijnt 5 oktober 2021 bij Singeluitgeverijen I Uitgeverij Querido. Naar aanleiding daarvan zal Hirs op donderdag 18 november bij het Poëziecentrum een fragment uit deze bundel voordragen en daarnaast vindt er een signeersessie plaats.

    Hieronder volgt een samenvatting van de dichtbundel:

    In oneindige zin onderzoekt Rozalie Hirs de vloeiende taal van binnenwerelden, die overloopt in buitenwerelden. Van de verbeelding en
de droom naar het huis, de tuin, de stad, het bos, het wijde web, het heelal. Hoe kan een open syntaxis tot nieuwe poëtische structuren en betekenissen leiden? Door naar ultieme mogelijkheden te tasten, brengt Hirs een liefdesverklaring aan de taal. Samen met de cyclische natuur van dag en nacht, seizoenen, getijden en gestalten van de maan viert oneindige zin het leven, zingend, dansend. Het legt nieuw leven bloot als een rivier, ruisend, stromend op weg naar de zee.

    ---

    Rozalie Hirs (1965) is dichter en componist. Van haar hand verschenen eerder zes dichtbundels bij Querido, van Locus (1998) tot verdere bijzonderheden (2017), en vijf verzamelbundels in andere talen, waaronder haar meertalige manifest gestammelte werke (2017) bij het vermaarde kookbooks, Berlijn.


    Donderdag 18 november

    17.30u - 19.00u

    Poëziecentrum Nijmegen

    Marïenburg 29

    Lees meer »
  2. Recensie Mira | Een opsomming van tekortkomingen

    Recensie Mira | Een opsomming van tekortkomingen

    Weinig woorden, maar precies de goede woorden, gebruikt Ine Boermans om haar verhaal te vertellen. Een opsomming van tekortkomingen is zo raak geschreven dat je de woorden bijna van de pagina wil oplepelen, zo mooi. In korte hoofdstukjes waarin gesprekken met een therapeut worden afgewisseld met brieven aan een overleden moeder en verhalende stukken over een jong meisje dat dan weer bij moeder, dan weer bij vader woont, doet de schrijfster haar verhaal uit de doeken. Een wat ongewone jeugd heeft Lot, met een narcistische vader die haar in huis haalt maar haar daar eigenlijk niet wil hebben.

    Dit debuut is vooral ongelooflijk geestig. Een kassière adviseert: ’Ik raad je aan om de spruitjes weg te gooien en de wijn rechtstreeks in je mond en niet in de kaasfondue te gieten. Dat is zonde.’ De therapeut, die er overigens bijzondere gesprekstechnieken op nahoudt, stelt vrij snel na hun eerste afspraak vast dat Lot veel empathie heeft, ‘maar ook weer niet zoveel dat je denkt: wow dat is echt veel.’ Geestig dus, dit boek, en tegelijkertijd een mooi, lief klein eerbetoon van een ‘lievelingsdochter’ aan een moeder.

    Lees meer »
  3. Frida Kahlo's complete oeuvre in een XXL-editie

    Frida Kahlo's complete oeuvre in een XXL-editie

    Beste vrienden van Boekhandel Roelants,

    We hoorden dat het verzameld werk van de Mexicaanse kunstenaar Frida Kahlo zou verschijnen en hebben gelijk enkele exemplaren besteld! Ze zijn prijzig maar ze zijn ook veel waard. Het boek heeft een mooie linnen omslag, het weegt bijna 6,5 kilo en het bevat Kahlo's complete oeuvre op zeer groot formaat.

    Frida Kahlo is bekend van haar surrealistische zelfportretten. Ze is één van de sleutelfiguren in de Mexicaanse moderne kunst en was ook een pionier op het gebied van gender, seksualiteit en feminisme. Deze XXL editie combineert alle 152 schilderijen van Kahlo met zeer onbekende foto's, dagboekpagina's, brieven en een geïllustreerde biografie.

    Dit XXL-boek maakt het mogelijk om Frida Kahlo's schilderijen te bewonderen zoals nooit tevoren; inclusief detailshots en beroemde foto's. Het boek bevat werken uit privécollecties, werken die al meer dan 80 jaar niet zijn tentoongesteld en reproducties van werken die verloren zijn gegaan. Het vormt de meest uitgebreide studie van Kahlo's werk en leven tot nu toe.
     
    29 x 39.5 cm; 624 pagina's
    €150,-
    Bestel nu > >
    Lees meer »
  4. Het eeuwige leven - Bert Ummelen (1948-2021)

    Het eeuwige leven - Bert Ummelen (1948-2021)
    EEN ERUDIETE KRANTENMAN IN DE GOUDEN JAREN VAN DE DAGBLADJOURNALISTIEK, DIE ZICH PAS LAAT IN ZIJN LEVEN EEN ECHTE SCHRIJVER VOELDE Hij werd beschouwd als 'de huiskamergeleerde' van dagblad de Gelderlander, schreef een oeuvre aan prachtige journalistieke verhalen bijeen, had een groot hart voor de krant, was zes jaar correspondent in Washington, las en wist veel, maar zijn hele leven lang zou journalist Bert Ummelen twijfelen of wat hij deed en schreef wel goed genoeg was. 'Zijn leven werd getekend door een strijd om erkenning', zegt zijn zoon Stephan. Bert Ummelen overleed op 18 juni, 72 jaar oud, aan kanker. Veel sprekers op zijn uitvaart kenschetsen hem als 'erudiet', vertelt Stephan. Oud-collega Rob Vunderink: 'Hij dacht niet gering over zichzelf maar was tegelijkertijd onzeker. Hij vergeleek zichzelf constant met anderen, terwijl hij hun in kennis vaak de baas bleek.' Bert, die werd geboren in Eindhoven, was voorbestemd om onderwijzer te worden; zijn vader, chef bij Philips en afkomstig uit een arbeidersfamilie, vond schrijven geen echt vak. Na de kweekschool studeerde hij korte tijd psychologie en werd toen alsnog journalist. Van onderwijsredacteur bij het Eindhovens Dagblad klom hij in 1990 op tot adjunct-hoofdredacteur van de Gelderlander, in een periode die hij, in een terugblik op zijn carrière, omschreef als 'de gouden jaren van de dagbladjournalistiek'. Hij werd Amerika-correspondent op voorwaarde dat hij daarna terug mocht keren op zijn post. Maar zes jaar later was de hoofdredacteur weg, het dagblad van eigenaar gewisseld, zijn oude plek vergeven en hadden bezuinigingsrondes zijn krant onherkenbaar veranderd. Hij hield het nog een paar jaar vol als chef opinie, daarna vertrok hij, zonder afscheid. Hij ging verder als publicist en schreef mee aan boeken. Een daarvan, 'Onvoltooid verleden', schetst (hoe symbolisch) de verhalen van oudere mannen die na een drukke carrière zijn gestopt en zich afvragen wat dat met hun zelfbeeld doet. Een maand voor zijn dood verscheen 'Melancholia', een bundel met vijf verhalen waarin oud-collega Martin Rep onmiskenbaar Bart teruglas: 'Een man die zijn eigen, onbegrepen weg gaat, die niet omziet in wrok maar wel heeft moeten leren leven met de rafelranden die het verleden heeft nagelaten. Hij was trots op het boek, hij had dan wel niet als schrijver geleefd, zei hij tegen me, maar hij zou wel als een schrijver sterven.' Bert was heel gedreven zegt Rep, maar sociaal onhandig: 'Het ging nooit over persoonlijke dingen, maar altijd over het volgende artikel op plan voor de krant.' Die gedrevenheid eiste ook in het gezinsleven zijn tol: op zijn sterfbed erkende hij dat hij voor zijn drie zoons - Marijn, Stephan en Sander - nooit de vader was geweest op wie ze recht hadden gehad. Stephan vertelt over het cadeau dat hij zijn vader op diens 71ste verjaardag had gegeven: het voorstel om elkaar brieven te gaan schrijven. 'Ik heb de emotionele verbinden met hem altijd gemist. Het was mijn manier om die onaangeraakte diepgang via het schrijven, immers zijn manier van communiceren, te onthullen. Voordat het te laat was.' 'Ik heb me veel te veel laten leiden door de drift ertoe te doen', schreef Bert Ummelen in een van zijn brieven. 'Het is onherhaalbare tijd.' En: 'Kun je achtergehouden liefde alsnog versturen, net doen alsof de post vertraagd is?' Zo leerden de zoons uiteindelijk een andere kant van hun vader kennen en veranderde de pen waarmee hij zijn emoties altijd had afgeschermd in de laatste fase van zijn leven in een boodschapper van nooit eerder uitgesproken liefde. --- Dit bericht verscheen zaterdag 24 juli in De Volkskrant en is geschreven door Ellen de Visser.
    Lees meer »
  5. De Lezers | Literaire Boekenprogramma Roelants 2021

    De Lezers | Literaire Boekenprogramma Roelants 2021

    Er komt weer een nieuwe editie van het Literaire Boekenprogramma Roelants 2021! Paul van Tongeren, Margot van Mulken en Piet Hein van Kempen zijn er alle drie weer bij. Het is de derde editie van ons eigen boekenprogramma: "De Lezers". Drie hoogleraren in gesprek, niet als experts over hun vak, maar als amateurs (liefhebbers) over hun liefde voor boeken.

    ---

    Paul van Tongeren is Denker des Vaderlands en was hoogleraar wijsgerige ethiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen, buitengewoon hoogleraar ethiek aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte van de KU Leuven (België) en geassocieerd onderzoeker van de Universiteit van Pretoria (Zuid-Afrika). Zijn boek 'Leven is een kunst' (Klement 2012) won in 2013 de Socratesprijs voor het meest urgente, oorspronkelijke en prikkelende Nederlandstalige filosofieboek. 

    Margot van Mulken is hoogleraar Internationale bedrijfscommunicatie en onderzoekt het effect van stijl en cultuur in persuasieve communicatie. Ze is in het bijzonder geïnteresseerd in de werking van visuele metaforen in reclame-uitingen, in het effect van woordspelingen op begrip, waardering en beklijving, de werking van ironie, en het effect van taalintensiteit. Bovendien bestudeert zij de effecten van verschillen in communicatiestijlen op succesvolle en minder succesvolle interculturele contacten.

    Piet Hein van Kempen (1969) is hoogleraar bij de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Radboud Universiteit. De leerstoel Straf- en strafprocesrecht is ondergebracht in het centrum Staat en Recht (SteR). Van 2007 tot 2011 was Van Kempen ook hoogleraar Rechten van de mens.


    De boeken die dit keer gelezen worden zijn de volgende:

    Ali Smith - Zomer
    €21,99

    In het heden weet Sacha dat de wereld in de problemen zit. Haar broertje Robert is een en al problemen. Hun vader en moeder hebben problemen. Ondertussen is de wereld in meltdown – en de echte meltdown is nog niet eens begonnen. In het verleden, een heerlijke zomer. Een andere broer en zus weten dat ze in geleende tijd leven. Dit is een verhaal over mensen op de rand van verandering. Ze zijn familie, maar ze denken dat ze vreemden zijn. Dus: waar begint familie? En wat hebben mensen die denken dat ze niets gemeen hebben gemeen? Zomer.

    Laurent Binet - Beschavingen
    €15,99

    Onder welke voorwaarden had de geschiedenis anders kunnen lopen? Als de oorspronkelijke inwoners van Latijns-Amerika paarden, ijzer en antistoffen tegen Europese ziektes hadden gehad, zouden ze dan de conquistadores hebben kunnen weerstaan?

    In Beschavingen gaat Binet aan de haal met deze hypothese: de laatste Inca Atawalpa sterft niet door toedoen van de Spanjaarden maar zet voet aan land in het Europa van keizer Karel V. Daar krijgt hij te maken met de Spaanse inquisitie, het ontluikende kapitalisme, het wonder van de drukkunst, een met piraten bezaaide zee, een continent verscheurd door godsdiensttwisten en dynastieke oorlogen. Maar bovenal met mensen die honger lijden en in opstand willen komen: Joden in Toledo, Moren in Granada, geuzen in Nederland – voor Atawalpa zijn het allemaal mogelijke bondgenoten waardoor het omverwerpen van het regime uiteindelijk een fluitje van een cent is.

    W.F. Hermans - De God denkbaar, denkbaar de God
    €13,50

    Zelf vergeleek Hermans dit boek met een tekenfilm. De God Denkbaar drijft op stijl, op ‘de betovering van het zinsritme' zoals Hermans het in een interview formuleerde. Hij noemde het een poëtisch boek, misschien ook een godsdienstig boek: 'Het gaat over een God Denkbaar. Een god kan Denkbaar zijn... maar denkbaar, wat is niet allemaal denkbaar? Alles is denkbaar.' Ook deze nieuwe uitgave bevat de definitieve tekst, zoals opgenomen in de Volledige werken.


    De Lezers

    11 november 17.00-19.00

    Boekhandel Roelants


    Graag aanmelden via roelants@roelants.nl

    Lees meer »
  6. Paul van Tongeren recenseert Mijn lieve gunsteling

    Paul van Tongeren recenseert Mijn lieve gunsteling

    Marieke Lucas Rijneveld, Mijn lieve gunsteling

     

    Binnen twee jaar na haar eerste roman, waarmee Marieke Lucas Rijneveld (geb. 1991) als jongste auteur ooit en als eerste Nederlandse auteur de International Booker Prize van 2020 won, heeft ze een tweede grote en grootse roman gepubliceerd. Er is al veel over geschreven – de kritieken zijn opnieuw lovend. Wat kan daaraan worden toegevoegd?

    Het is inderdaad opnieuw een magistrale roman, die de lezer vasthoudt maar tege­lij­ker­tijd ook afstoot; een roman over een liefde die zowel vertederend als huiveringwekkend, wreed en smerig is. Bijna 400 bladzijden lang is dezelfde persoon aan het woord, een veearts die vertederd raakt door een jong meisje op een van de boerderijen waar hij komt, die mede vanwege calamiteiten die zich voordoen in haar gezin en het bedrijf van haar vader, bezorgd is om haar welzijn, die terwijl hij zich om haar bekommert, langzamerhand – of eigenlijk al vrij snel – hartstochtelijk verliefd op haar wordt, steeds vaker haar bezoekt, haar meeneemt, deels meegaat in haar fantasieën, deels die probeert te sturen, die haar steeds intiemer aan­raakt, haar inwijdt in de seksualiteit en haar uiteindelijk verkracht, waarbij het meisje zelf een tamelijk passieve rol lijkt te vervullen. Dat hij zijn eigen zoon een tijdje met het meisje laat scharrelen, en ook anderszins zijn eigen gezin en huwelijk overhoop haalt door zijn verliefd­heid maakt het allemaal nog schrijnender. Over dat alles vertelt de veearts in de eerste per­soon enkel­voud. De lezer komt nooit buiten het hoofd van de verteller. Zijn woorden zijn voornamelijk gericht aan het meisje zelf, die hij aanspreekt als zijn ‘lieve gunsteling’, zijn ‘hemelse uitverkorene’, ‘praaldier’ en met nog veel meer van dergelijke woorden. Maar in toenemende mate blijken er nog andere adressanten van zijn woorden te zijn: de magistraten, de rechters voor wie hij uiteindelijk zal moeten verschijnen, als alles aan het licht gekomen is.

    Inderdaad: Nabokovs Lolita klinkt voortdurend mee, net als veel andere meer of min­der ‘grote’ literatuur. Soms wordt die expliciet genoemd (de veearts leest haar voor uit Gerard Reve’s Lieve jongens, citaten uit Proust en Emily Brontë worden vermeld in de verantwoor­ding), vaak blijft de verwijzing ook impliciet. Ook songteksten uit de muziek van rond de vorige eeuwwisseling (Leonard Cohen, Kurt Cobain en andere) maken deel uit van de vele intertekstuele lagen van de roman. Temidden van die lagen vinden we overigens ook de eerste roman van de schrijfster zelf. De boerderij, het meisje en de veearts herkennen we onmiddel­lijk. Maar tegelijk zijn ze niet helemaal hetzelfde. Net als in de eerste roman is een broer over­leden en is de moeder afwezig, maar opnieuw: op een andere manier dan eerst. Het meisje dat in de eerste roman het perspectief bepaalt is wel en niet dezelfde die vanuit het perspectief van de veearts bekeken en aangeschreven wordt. Het meisje uit de eerste roman fantaseert over ondergedoken Joden, deze uit de tweede roman spreekt ’s nachts regelmatig met Hitler en met Freud). Een van de redenen waarom Marieke Lucas Rijneveld niet te vergelijken is met andere beginnende schrijvers die hun eigen leven als materiaal nemen, is de wijze waarop en de mate waarin zij autobiografie tot fictie weet te maken. Recensenten die zich in de eerste roman stoorden aan volgens hen niet kloppende zaken (de leeftijd van het meisje past niet bij de taal die ze gebruikt of de gedachten die ze heeft) zullen hopelijk in deze tweede roman ont­dekken dat dat precies een van de manieren is waarop de schrijfster duidelijk maakt dat het hier om fictie gaat.

    Maar het meest bijzondere aan deze roman is, meer nog dan in de eerste, de taal waar­in hij geschreven is. Er zijn 42 hoofdstukken, maar geen alinea’s in het boek. De zinnen zijn soms pagina’s lang. En toch leest het als de muziek van Bach: eindeloos voortdansend zonder dat het ooit ondoorzichtig wordt. Het is taal die je bijna vanzelf hardop gaat lezen. Zoals je bij Couperus soms kunt genieten van het ritme van de soms zelf bedachte woorden en de orde waarin ze geplaatst zijn terwijl je bijna vergeet in je op te nemen wat ze vertellen, zo over­kwam het mij ook in dit boek. Het boek leest als poëzie.

    Paul van Tongeren

    Lees meer »
  7. Recensie Vergeten Volkeren | Riet de Jong-Goossens

    Recensie Vergeten Volkeren | Riet de Jong-Goossens

    Philip Matyszak

     

    VERGETEN VOLKEREN

     

    We leven in turbulente tijden, dat valt niet te ontkennen. Oorlog alom, natuurrampen, vreselijke branden, opstanden in sommige landen, en, tot overmaat van ramp ook nog covid 19. 

    En het is niet te geloven: maar het is altijd zo geweest! In Wouters winkel vonden we een prachtig boek van de Amerikaanse hoogleraar Philip Matyszak met de titel VERGETEN VOLKEREN, met als ondertitel: Verloren culturen op de kaart gezet.

    In dit boek gaat het vooral om landen rond de Middellandse Zee, het huidige Europa en het nabije Oosten. De auteur vertelt over  een groot aantal volkeren dat verloren is gegaan en deelt ze in in vier periodes: De eerste twee voornamelijk voor Christus, de derde een periode voor en na Chr. En de vierde n. Chr. Van deze periode vinden we het een en ander terug in onze geschiedenislessen op school, voor zover we ons dat nog kunnen herinneren.

    De meeste volkeren zijn uiteindelijk verdwenen door een proces van integratie en assimilatie, maar er is ook heel wat strijd gevoerd. Aanvankelijk met primitieve middelen, maar de geheimzinnige Hyksos bijvoorbeeld, die lang voor Chr. leefden, bezaten al strijdwagens, maliënkolders en bronzen wapens.

    Dat die oude geschiedenis zo secuur beschreven kan worden komt doordat de moderne wetenschap door onderzoek van de aarde op de grond precies kan bepalen waar en wanneer er strijd is geleverd.

    Het boek is voorzien van prachtige illustraties, vanaf de vroegste perioden, en bij bijna elk hoofdstuk staat een item vermeld dat een link legt tussen de oude tijd en onze huidige tijd. Zoals bijvoorbeeld het begrip ‘de Gordiaanse knoop’ doorgehakt door Alexander de Grote. De naam is afkomstig van de stad Gordium, gelegen in het westelijke deel van de Anatolische hoogvlakte, het gebied van de Frygiërs. Zo’n lange tijd kan een begrip blijven bestaan!

    De schrijver is een geweldige stylist, die zijn enorme kennis in aangename taal kan overbrengen.

    Het is een fantastisch boek en ik wens iedereen die het gaat lezen veel aangename uren!

     

    Riet de Jong-Goossens.

    Lees meer »
Pagina
  • Gratis verzending bij bestellingen boven de € 49,-
  • Eerste boek gratis bij boeken onder de € 10,-
  • Niet goed geld terug garantie 024-3221734
  • Vertel je vrienden over Roelants en ontvang € 5,-
Boekhandel Roelants
Locatie

Boekhandel Roelants [Voorheen De Oude Mol]
Van Broeckhuysenstraat 34
6511 PJ  Nijmegen

roelants@roelants.nl
024-3221734